We developed an immersive whole-body haptic experience, guiding participants through scene imagery supplemented by Pseudo-action stimuli, including actions like walking and opening a door, as well as Ambient stimuli, such as wind and everyday sounds. The results confirmed that participants effectively reminisced about serene and comforting places. Pseudo-action stimuli bolstered sensory ownership sensations, whereas Ambient stimuli provided a platform for open interpretation. Our study suggests that whole-body haptic technologies in Virtual Reality can offer a nuanced approach to creating scene representations, potentially enhancing user immersion.
Haptic Music Journeyは、目を瞑った状態で振動と音を全身で感じることで、頭に思い浮かんだ心象風景の世界を旅する体験です。体験者の過去の記憶や体験によって、どんな情景が浮かび何が想像されるかが変わります。本体験は、歩行感などの身体動作刺激と風などの環境刺激の組み合わせで構成されています。ある種記号的な全員が共通の動作を連想できる身体動作刺激と、比較的曖昧でさまざまな解釈ができる環境刺激を組み合わせたことによって、ただ一方的に刺激を受けているのではなく、頭の中で刺激を解釈しながら世界を連想していく、能動的な体験が実現したと考えています。
王 七音 Nao Ou
花光 宣尚 Nobuhisa Hanamitsu
脇坂 崇平 Sohei Wakisaka
水口 哲也 (Enhance inc.)Tetsuya Mizuguchi
南澤 孝太 Kouta Minamizawa
協力:
JST ムーンショット型研究開発事業「身体的共創を生み出すサイバネティック・アバター技術と 社会基盤の開発」(Grant number JPMJMS2013)
Synesthesia Lab