HaptoRoom

2024
Haptics
Telexistence
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Haptic interaction has been an essential component for wearable and mobile interfaces, whereas room-scale haptic interaction can be gaining more traction. However, there are practical difficulties for implementing vibrotactile actuators on a large-scale application, such as embedding devices to every furniture in the room.
To address this problem, we propose the HaptoRoom system, which achieves room-scale reconfigurable haptic interaction to existing furniture surfaces, without additional equipment to the furniture.
This study also propose `spatial haptic equalization (SHE)` method, which computationally compensate the spatial disuniformity of the vibration intensity at a haptic point based on the data-driven approach for high quality haptic experiences. Furthermore, our approach enables `indirect object actuation' on furnitures through propagated vibration.
Our approach requires pressure sensors and vibrotactile actuators installed only in the floor interfaces. Also our approach provides reconfigurability for spatial vibrotactile patterns for a variety of application scenarios, including entertainment and lifestyle domain.

触覚インタラクションはウェアラブルおよびモバイルインターフェースに不可欠な要素です。
一方でルームスケールでの触覚インタラクションにも注目が集まっています。しかし部屋のすべての家具にデバイスを埋め込み、大規模なアプリケーションと振動触覚アクチュエータを実装することは困難です。
この問題を解決するために、家具に追加の機器を必要とせずに、既存の家具の表面に対する部屋規模の再構成可能な触覚インタラクションを実現する HaptoRoom システムを提案します。
システムは、床のインターフェースにのみ設置された圧力センサーと振動触覚アクチュエータのみが必要です。HaptoRoomはエンターテイメントやライフスタイルの領域を含むさまざまなアプリケーションシナリオで、空間振動触覚パターンの再構成が可能です。
また、本研究では触覚体験のためのデータ駆動型アプローチに基づいて、触覚ポイントでの振動強度の空間的不均一性を計算的に補正する「Spatial Haptic Equalization」も提案しています。さらに、このアプローチでは、伝播した振動を通じて家具の「間接的なオブジェクト アクチュエーション」が可能になります。

Contributors

辻田 喜琉 Kiryu Tsujita
吉田 貴寿 Takatoshi Yoshida
小林 康平 (Musashino Art University) Kohei Kobayashi
花光 宣尚 Nobuhisa Hanamitsu
鐘 康鴻 Kanghong Zhong
堀江 新 Arata Horie
南澤 孝太 Kouta Minamizawa

Collaborators
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